LakáshitelLakáshitel feltételek gyakori kérdések

A lakáshitel feltételek gyakori kérdések a leggyakrabban feltett kérdésekre adnak választ a lakáshitel igénylés feltételeivel kapcsolatban. A lakáshitelek feltételei bankonként eltérőek lehetnek, de vannak olyan tényezők, melyek minden bank esetén azonosak. A leggyakoribb kérdések elsősorban a különböző élethelyzetekre és társas kapcsolatban élésre vonatkoznak.

1. Milyen általános feltételei vannak a lakáshiteleknek?

A lakáshitel adósa lényegében bármilyen nagykorú, cselekvőképes személy lehet, amennyiben megfelel a bank által szabott feltételeknek. A feltételek bankonként eltérőek lehetnek, de vannak általános feltételek, melyek szinte minden bank esetén azonosak:

  • életkor: 18 és 75 éves kor közötti
  • Állandó magyarországi lakcím vagy letelepedési engedély
  • Munkáltatói igazolás, minimum minimálbér igazolása,
  • Legalább 3 hónapos munkaviszony, melyben a próbaidő nem számít bele
  • Legalább 20 % önerő
  • NAV jövedelem igazolás, amennyiben a bér nem bankszámlára érkezik
  • Vállalkozóknak NAV 0-ás igazolás
  • Jogerős építési engedély, amennyiben építési hitelről van szó
  • vagyonbiztosítás megkötése és banki engedményezés
  • passzív BAR listás státusz

2. Mekkora jövedelemre van szükség a lakáshitel felvételéhez? Minimálbérrel is vehető fel lakáshitel?

Egyes bankok minimálbér keresetösszegre is adnak lakáshitelt, akár 20 millió forint hitelösszeg is felvehető. Természetesen a hitelbírálatkor nemcsak a kereset összegét vizsgálják, hanem a meglévő hitelek nagyságát is, egyéb tartozásokat stb., és így állapítják meg, hogy mekkora összegre lehetünk jogosultak.

3. Aktív BAR lista kizáró tényező lakáshitel esetében?

Igen. Magyarországon jelenleg nemcsak lakáshitel, de szinte semmilyen más hitel nem igényelhető, ha aktív BAR listás státuszunk van, vagyis rossz adósnak minősülünk a KHR listán. 

4. Egyedülállók is igényelhetnek lakáshitelt?

Igen. Akár egyedülállóként is igényelhetünk lakáshitelt, ha megfelelő önerővel rendelkezünk, és a keresetünk elbírja önmagában is a hitelt. Természetesen erre nem minden bankban van lehetőség, ezért hitelfelvétel előtt mindenképp érdeklődjünk, hogy egyedüli adósként mekkora hitelösszegre lehetünk jogosultak. 

5. Az élettárs lehet adóstárs?

Az élettárs nem egyenlő a házastárssal, de hitelfelvétel szempontjából hasonló kötelezettséggel bírhat. Ha hivatalos élettársi kapcsolatról van szó, akkor egyes bankok alapvetően bevonják a házastársat is adósként a hitelügyletbe, még akkor is, ha nem rendelkezik jövedelemmel. Ha mi szeretnénk, hogy az élettársunk adóstárs legyen, akkor mindenképp érdemes rákérdezni a banknál, hogy erre van-e lehetőség, ugyanis egyes bankok csak a közeli hozzátartozókat fogadják el adóstársnak, és az élettárs nem minden esetben minősül annak.

6. Egyéni vállalkozó is vehet fel lakáshitelt?

Természetesen vállalkozás tulajdonosa és egyéni vállalkozó is igényelhet lakáshitelt, de ebben az esetben nem kereset igazolásra lesz szükség, hanem NAV (Nemzeti Adó- és Vámhivatal), korábban APEH által kiadott jövedelemigazolásra kell, illetve szintén a NAV által kiállított igazolásra, hogy nincsen köztartozása.

7. Mekkora önerőre lesz szükség?

Általánosságban elmondható, hogy a lakás vételárának minimum 20 százalékát kell kifizetnünk saját tőkéből finanszírozni, ha lakáshitelt szeretnénk felvenni ingatlanvásárlásra, amely lehet készpénz, bankszámlán lévő pénzösszeg, de lakástakarék-pénztári megtakarítás is. Az önerőt készpénzben is kifizethetjük, de el is utalhatjuk. A bankok több tényezőt is figyelembe vesznek az önerő megállapításához, egyrészt az ingatlan forgalmi értékét, másrészt az ingatlan hitelbiztosíték értékét is. Az önerő mértéke településenként eltérő lehet, vagyis egyes településeken több lehet, mint 20 %.

8. Mire költhető a lakáshitel összege?

A lakáshitel olyan jelzálog alapú hitel, ami csak lakáscél megvalósításra költhető. Az ingatlancél vonatkozhat lakásra és házra egyaránt, de akár telekre is. Költhető vásárlásra, építkezésre és felújításra is. A lakáshitel esetében igazolni kell, hogy a lakáscél megvalósult. Vásárlás esetén az adás-vételi szerződés bemutatása szükséges. Felújítás esetén régebben számlával kellett igazolni, hogy megtörtént a felújítás, manapság azonban elég nyilatkozni, hogy a felvett összeg valóban felújításra fordítódott.